Instytucje finansowe i banki prześcigają się między sobą, by dostarczać swoim klientom coraz lepsze i tańsze usługi dla swoich klientów. Portal Bankujesz.pl prowadzi na bieżąco ranking najlepszych kont osobistych, dzięki, któremu możesz porównać swoją aktualną umowę z konkurencją. Wówczas może się wydarzyć sytuacja, w której będziemy chcieli przenieść swój rachunek do innego banku, z powodu lepszej oferty.
Jednak proces związany z zamknięciem konta bankowego może wydawać się skomplikowany i niejednoznaczny. W takim przypadku warto skorzystać z rzetelnych informacji, które pomogą w podjęciu właściwej decyzji oraz w przeprowadzeniu procesu zamknięcia konta w sposób bezproblemowy. Dlatego właśnie portal Bankujesz.pl przygotował ten artykuł, aby pomóc Ci zrozumieć, jak zamknąć konto w mBanku, jednym z popularnych banków w Polsce.
Pamiętaj! Rachunek w banku możesz wypowiedzieć w każdym momencie. Musisz jednak pamiętać o tym, że musisz się wywiązań z wszystkich zobowiązań wynikających z wypowiadanej umowy. Jeżeli masz więcej pytań odnośnie zamknięcia konta w mBanku, warto zajrzeć na oficjalną stronę mBank, na której odpowiadają na najczęstsze pytania odnośnie procesu zamknięcia konta.
Jak zamknąć konto w mBanku? Zamykanie rachunku osobistego (ROR) w mBank
Konto może zamknąć tylko i wyłącznie osoba, która posiada rachunek w banku. Przy czym można wypowiedzieć zarówno część jak i całość wypowiadanej umowy. Masz kilka możliwości na złożenie wniosku o likwidację konta osobistego. Rozwiązanie umowy w całości lub jej części w mBank nic nie kosztuje!
-
Wypowiedzenie umowy w części odnosi się do sytuacji, w której zamykasz pojedynczy rachunek, ale nadal pozostajesz w relacjach z Bankiem w ramach danej Umowy, posiadając inny rachunek w jej ramach.
Przykład: Posiadasz w mBanku konto osobiste, oszczędnościowe i walutowe. Wówczas częściowe wypowiedzenie umowy wystąpi gdy zlikwidujesz konto oszczędnościowe, a konto walutowe i osobiste będzie dalej obsługiwane przez mBank, przez co pozostaniesz z nimi w relacjach.
Serwis transakcyjny.
Musisz zalogować się do systemu transakcyjnego mBank i następnie kliknąć:
Produkty > Usługi > Nowa usługa > Wypowiedzenie Umowy

Inna opcja to:
Pomoc > Załatw swoje sprawy > Inna sprawa, a następnie w wyszukiwarce wybierz: „Wypowiedzenie umowy w całości oraz w części dotyczące rachunku osobistego i firmowego”
Rozmowa z konsultantem na mLinii.
Musisz zadzwonić na mLinię (+48 42 6 300 800), gdzie połączą Cię z konsultantem banku. Najpierw zidentyfikuje on twoją tożsamość, po czym będzie mógł przyjąć Twoją dyspozycje odnośnie wypowiedzenia umowy rachunku w banku.
Placówka banku.
Zawsze możesz też załatwić sprawy tradycyjnie i udać się do placówki mBanku i tam wypowiedzieć konto osobiste. Żeby móc tego dokonać, będziesz musiał okazać dowód osobisty pracownikowi banku.
Własnoręcznie uzupełniony wniosek.
Możesz uzupełnić wypowiedzenie własnoręcznie, a następnie przesłać je pocztą na adres korespondencyjny banku. We wniosku o wypowiedzenie rachunku musisz zawrzeć:
- imię i nazwisko posiadacza/posiadaczy rachunku,
- numer PESEL posiadacza/posiadaczy,
- numer rachunku, który chcesz zamknąć;
- numer rachunku do przelania środków pozostałych na zamykanym rachunku,
- tryb, w jakim ma być rozwiązana umowa (np. miesięczny).
Ponadto podpis złożony na wypowiedzeniu powinien być zgodny ze wzorem podpisu posiadanym przez mBank widniejącym na Umowie lub Oświadczeniu o zmianie nazwiska, Formularzu zmiany wzoru podpisu, jeżeli taki dokument był składany. Jeśli podpis nie będzie zgodny, dyspozycja nie zostanie zrealizowana.
Masz możliwość zweryfikowania autentyczności umieszczonego na wypowiedzeniu podpisu przez osobę upoważnioną do takich działań. Szczegółowe informacje na temat tej procedury znajdziesz na stronie internetowej lub uzyskasz od konsultanta na mLinii.
Wypowiadanie konta przez serwis transakcyjny — co dalej?
Po tym jak wybierzesz Nowa usługa, a następnie Wypowiedzenie Umowy pojawi się przed tobą następna podstrona. Będziesz na niej musieć wybrać rodzaj rachunku, rachunek do zamknięcia oraz warunki wypowiedzenia, tj. okres wypowiedzenia (więcej informacji o okresie wypowiedzenia w mBanku, znajdziesz w następnych rozdziałach artykułu).
Poniżej znajdują się zrzuty ekranu, przedstawiające następne etapy potrzebne w zamknięciu konta w mBank.


Jakie dokumenty muszę przygotować? Co jest potrzebne do zamknięcia konta w mBank?
Dokumenty, które są potrzebne do wypowiedzenia konta osobistego różnią się w zależności od tego kto składa wniosek. W każdym przypadku konieczne jest przedstawienie oryginałów dokumentów lub kopii, które zostały potwierdzone przez notariusza. Warto zaznaczyć, że mBank nie zatrzymuje oryginałów dokumentów, które są dołączone do wniosku, lecz wykonuje ich kopie za potwierdzeniem z oryginałem.
Poniżej znajdują się wyszczególnione case’y tego kto może zamknąć konto osobiste i jakich dokumentów potrzebuje dostarczyć.
-
- Odpis prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku,
- Odpis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia,
- Dokument, który potwierdza tytuł prawny do spadku,
- Akt zgonu*
- *Jest potrzebny tylko i wyłącznie gdy weryfikacja danych zmarłego nie jest możliwa na podstawie innych dokumentów.
Jeśli spadkobierca nie może osobiście złożyć wniosku, jego przedstawiciel musi dostarczyć:
- Dokument potwierdzający uprawnienia do reprezentacji Wnioskodawcy, w przypadku gdy Wnioskodawca nie jest osobą fizyczną lub jest reprezentowany przez przedstawiciela ustawowego.
- Ogólne pełnomocnictwo do zbierania informacji w imieniu Wnioskodawcy z Centralnej Informacji, jeśli Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika.
-
- Dokumenty potwierdzające tożsamość właściciela rachunku w celu udowodnienia jego tytułu prawnego do danego konta.
Jeżeli właściciel rachunku nie działa osobiście, to wówczas jego przedstawiciel musi dostarczyć:
- W przypadku, gdy Wnioskodawca jest reprezentowany przez przedstawiciela ustawowego – dokument uprawniający go do reprezentacji Wnioskodawcy.
- W przypadku, gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika – dokument pełnomocnictwa ogólnego uprawniającego do uzyskiwania, w imieniu Wnioskodawcy, zbiorczych informacji z Centralnej Informacji.
-
Podmioty uprawnione na mocy art. 105b Ustawy Prawo bankowe (m.in. inne banki i instytucje kredytowe, jeżeli informacje są niezbędne do wykonywania czynności bankowych) muszą przedstawić:
- Dokument potwierdzający, że podmiot uprawniony działa w granicach kompetencji do żądania zbiorczej informacji wynikających z odpowiednich przepisów prawnych.
- Dokument uprawniający do reprezentowania Wnioskodawcy w przypadku, gdy Wnioskodawca jest reprezentowany przez osobę działającą na jego zlecenie.
Jak wypłacić środki z konta? Czy można przelać środki na nowe konto?
W trakcie procesu zamykania konta w mBanku wskazujesz rachunek bankowy, na który zostaną przelane środki z likwidowanego konta.
Jeżeli w trakcie likwidacji konta nie podałeś rachunku bankowego, na który mają wpłynąć środki lub podałeś nieprawidłowy numer rachunku to po upływie terminu wypowiedzenia dawnego konto staje się nieoprocentowanym depozytem!
Masz dwie możliwości na odzyskanie środków z takiego depozytu:
- Złożenie dyspozycji konsultantowi na mLinii (dla osób, które posiadają relację z mBankiem, czyli np. rozwiązali część umowy).
- Przesłanie pisma do mBanku z informacją o nowym numerze rachunku, na który mają zostać przelane środki.
- Pamiętaj! Podpis umieszczony na przesłanej dyspozycji musi być zgodny z modelem podpisu, który jest zarejestrowany w mBanku i który znajduje się na Umowie lub Oświadczeniu o zmianie nazwiska.
Ile trwa zamknięcie konta? Jak długo mogę korzystać z konta po złożeniu wniosku o zamknięcie?
Z konta możesz korzystać podczas okresu wypowiedzenia. Zazwyczaj to ile będzie trwać okres wypowiedzenia określa umowa lub regulamin. Standardowo przyjmuje się miesięczny termin wypowiedzenia. Jednak w wyjątkowych okolicznościach możesz prosić o szybsze zamknięcie rachunku.
- Natychmiastowe wypowiedzenie: jest możliwe od dnia, w którym posiadacz rachunku zostanie powiadomiony o fundamentalnych zmianach w: regulaminie, tabeli prowizji i opłat czy tabeli stóp procentowych.
- Skrócony okres wypowiedzenia: masz prawo o niego ubiegać jeżeli spełnisz warunki określone w regulaminie.
Termin wypowiedzenia jest liczony od dnia, w którym mBank otrzyma twoje wypowiedzenie lub od dnia, w którym złożysz wniosek w serwisie transakcyjnym lub wypowiesz umowę w Biurze Obsługi Klienta, lub placówce banku.
Gdy bank zrealizuje twój wniosek i zamknie dla Ciebie konto to otrzymasz potwierdzenie realizacji na adres e-mail lub pisemnie na Twój adres korespondencyjny, jeżeli nie podałeś mBankowi adresu mailowego.
Czy po złożeniu wniosku o zamknięciu rachunku mogę wypłacić środki przy użyciu karty? Czy po zamknięciu konta aplikacja przestaje działać?
Podobnie wygląda to w kwestii konta, możesz używać kart tak długo aż nie zostaną one wyłączone. W trakcie okresu wypowiedzenia karty debetowe są aktywne. Zostają one dopiero zastrzeżone na koniec okresu wypowiedzenia. Oczywiście możesz zastrzec kartę wcześniej, przed końcem okresu wypowiedzenia. Możesz zrobić to przez:
- system transakcyjny,
- aplikację mobilną,
- u konsultanta mLinii lub w placówce mBanku.
Czy można upoważnić inną osobę do zamknięcia rachunku w mBank? Jak upoważnić kogoś do zamknięcia konta?
Do zamknięcia konta w banku jest upoważniony tylko jego właściciel i współwłaściciel, lub pełnomocnik ustanowiony notarialnie.
-
To osoba, która została oficjalnie upoważniona przez inną osobę (przeważnie poprzez sporządzenie aktu notarialnego) do reprezentowania jej w określonych sprawach lub działaniach prawnych. Taki pełnomocnik działa na podstawie udzielonej mu woli przez osobę udzielającą pełnomocnictwa i ma pełną legalność oraz wiarygodność wobec organów i instytucji publicznych, oraz osób trzecich.
Aby ustanowić pełnomocnika w formie notarialnej, osoba dająca pełnomocnictwo oraz pełnomocnik muszą udać się do kancelarii notarialnej, gdzie notariusz przygotuje stosowny akt notarialny, precyzując zakres i cel pełnomocnictwa. Taki akt notarialny stanowi potwierdzenie oraz oficjalny dowód legalnego ustanowienia pełnomocnictwa, co ma szczególne znaczenie w przypadku istotnych i formalnych transakcji prawnych, takich jak sprzedaż nieruchomości czy reprezentowanie przed sądem.
Jak zamknąć konto w mBank osoby zmarłej? Jak w przypadku śmierci członka rodziny zamknąć jego konto bankowe? Jak wypłacić środki?
Przede wszystkim gdy bliska Ci osoba umiera musisz to potwierdzić dostarczając do wglądu Akt zgonu. Możesz okazać zarówno oryginał jak i kopię potwierdzona przez notariusza lub pracownika banku. Akt zgonu możesz dostarczyć osobiście w placówce banku lub wysłać go pocztowo na adres:
- mBank S.A. Bankowość Detaliczna
- Skrytka Pocztowa 2108
- 90-959 Łódź 2
Pozostałe dokumenty, jakie potrzebujesz dostarczyć, by zamknąć konto po osobie zmarłej, znajdziesz w rozdziale „Jak zamknąć konto w mBanku? Zamykanie rachunku osobistego (ROR) w mBank”. Wówczas w trakcie procesu likwidacji konta podajesz numer konta, na które zostaną przetransferowane środki z konta osoby zmarłej.
Kiedy masz prawo do otrzymania środków zgromadzonych na koncie zmarłego?
Prawo do środków z konta osoby zmarłej posiadają osoby, które są spadkobiercami na podstawie prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu spadku lub aktu poświadczenia dziedziczenia w formie aktu notarialnego.
Istnieje możliwość wypłacenia środków bez konieczności przedstawiania dokumentów potwierdzających prawo do spadku, jest to możliwe tylko i wyłącznie na mocy wcześniej ustalonej przez posiadacza rachunku dyspozycji przeznaczenia środków oszczędnościowych w przypadku zgonu.
-
Dyspozycja na wypadek śmierci to sytuacja, w której klient banku składa do niego dyspozycje, wskazując osoby, które są upoważnione do wypłaty środków po jego śmierci.
Warto zauważyć, że ustanowienie dyspozycji na wypadek śmierci nie dotyczy rachunków firmowych oraz rachunków wspólnych (np. wspólny rachunek małżonków).
Kto może zostać uprawniony do dyspozycji na wypadek śmierci?
- Małżonek,
- Wstępni — osoby, od których pochodzimy, czyli: rodzice, macocha, ojczym (tylko gdy istnieje przysposobienie), dziadkowie, pradziadkowie.
- Zstępni — osoby, które są naszymi potomkami, czyli dzieci, wnuki, prawnuki.
- Rodzeństwo, w tym przyrodnie.
To posiadacz rachunku decyduje o liczbie osób uposażonych. Nie ma żadnych ograniczeń co do ich ilości.
Czy jeśli jestem klientem mBanku, mogę zamknąć konto, aby znów je założyć jako nowy klient i skorzystać z promocji? Promocje dla nowych klientów — jak je obejść, jeśli jest się klientem?
Raczej nie będzie to możliwe, lecz zależy to od tego jak bank zdefiniuje pojęcie Nowego Klienta.
Przykładowo w regulaminie promocji „Zyskaj premie z eKontem osobistym II” [28.09.2023-30.06.2024] zostało zdefiniowane pojęcie nowego klienta, jako osoby, która począwszy od 01.01.2020 r. nie była i nadal nie jest posiadaczem, ani współposiadaczem rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (ROR) lub rachunku oszczędnościowego w mBank. W tym wypadku nie dałoby się wypowiedzieć umowy, by zawrzeć ją jako nowy klient.