Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło ambitny plan transformacji energetycznej, który zakłada, że od początku 2030 roku wszystkie nowe budynki w Polsce będą bezemisyjne. Już od 1 stycznia 2028 roku takie same wymogi będą dotyczyć budynków zajmowanych przez urzędy publiczne. To oznacza radykalne ograniczenie wykorzystania kotłów na gaz czy pieców węglowych, zmierzając ku bardziej ekologicznej przyszłości.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło ambitny plan transformacji energetycznej, który zakłada, że od początku 2030 roku wszystkie nowe budynki w Polsce będą bezemisyjne. Już od 1 stycznia 2028 roku takie same wymogi będą dotyczyć budynków zajmowanych przez urzędy publiczne. To oznacza radykalne ograniczenie wykorzystania kotłów na gaz czy pieców węglowych, zmierzając ku bardziej ekologicznej przyszłości.
>> Czytaj również: Orlen sprzedaje Gas Storage Poland. Kluczowa transakcja dla rynku gazowego w Polsce
Krajowy plan na rzecz energii i klimatu. Nowe wytyczne dla Polski
Zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z unijnych regulacji, Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) ma kształtować polską politykę energetyczno-klimatyczną do 2030 roku. Nowa wersja tego dokumentu przewiduje wzrost ambicji w tych obszarach, jednakże nie uwzględnia unijnego celu redukcji emisji o 55 proc. względem 1990 roku.
Dwa scenariusze transformacji energetycznej
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wskazuje na dwa scenariusze transformacji: bazowy (WEM) i ambitny (WAM). Aktualna wersja KPEiK opiera się na pierwszym z nich, ale trwają prace nad bardziej ambitnym modelem. Ostateczna wersja planu ma zostać przedstawiona Komisji Europejskiej do końca czerwca 2024 roku.
Wzrost udziału OZE w sektorze elektroenergetycznym
Zgodnie z planami Polski, udział Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) w sektorze elektroenergetycznym ma znacząco wzrosnąć do 2030 roku, osiągając poziom 50,1 proc. Zakłada się to głównie poprzez rozbudowę elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych oraz wsparcie dla energetyki prosumenckiej.
Cele dotyczące transportu
Planowane jest zwiększenie udziału OZE w transporcie oraz promocja pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Polska stawia sobie ambitne cele w tej dziedzinie, ale realność ich osiągnięcia pozostaje pod znakiem zapytania.